dag 1 dagje naar Eisenerz

25 juli 2014 - Karlobag, Kroatië

Vannacht als een blok alkemaal geslapen. We lagen er om 21.30 in. Dat moet ook wel na zo'n lange nacht/dag rijden. Vandaag eerst heerlijk ontbeten om 9.00 uur. In Nederland hadden we al een activiteit geboekt. We gaan naar abentuer erzberg in Eisenerz Stiermarken. Het was zeker de moeite waard. In een hele grote hauly (vrachtwagen) de grootste taxi van de wereld gingen we de berg op. Allemaal in de gordels. Wat ben je dan snel hoog. Onderweg kregen we het verhaal te horen hoe de ijzererts gewonnen wordt. Nadat we terugkwamen de mijn in. Eerst met een bus naar de plek toe. De berg in gingen we met een treintje. Het was toch goed dat we jassen aan hadden en daarover nog een gele jas. Het was er binnen maar 6 graden.
Binnen een rondleiding gehad. Heilige Barbara ontbrak hier niet. Ze lieten zien hoe in de e eeuwen heen de ijzererts gewonnen werd. Ook de kleding veranderde in al die eeuwen. Na afloop was het al 15.00 uur geweest. Eerst een lekker ijsje gegeten in leoben en wat rondgelopen. Daarna een toeristische terugreis gemaakt. Rond 20.00 uur waren we terug. Gelukkig konden we nog wat eten krijgen. En daarna toch weer vroeg naar bed. Morgen doorreizen naar Kroatië. We gaan naar Prizna bij Karlobag. Foto's vind je bij map foto's