dag 6 grotten van Samograd

30 juli 2014

Vandaag was het niet goed weer. Ja wat moet je dan gaan doen. We besloten richting Gospiç te rijden. Eerst daar bij de lidl wat boodschappen gehaald. Daarna, omdat het een beetje bleef regenen, doorgereden naar Perušić. Vlakbij dit plaatsje liggen de grotten van Samograd. Na een kleine klim met de auto waren we gearriveerd. Na kaartjes gekocht te hebben moesten we ongeveer 750 m. lopen. De gids kwam ons om 13.00 achterna en met een groep daalden we de grot in. Helaas kon Martin hier niet aan meedoen omdat je in de grot totaal 1300 traptreden klimt en daalt. Ook femke en Kevin bleven bij Martin. Jammer want het was echt heel mooi. De grot heeft 4 kamers. Is ongeveer 2 miljoen jaar oud. Ik en tijmen hebben echt met open mond gekeken wat was het prachtig. Na afloop weer omhoog geklommen en bij buitenkomst begon het wat te onweren. Ook al heb je dan net 1300 treden geklommen (de ene tree was normaal en de andere kon je haast niet op) je kan dan best snel lopen merkte ik. Gelukkig op tijd in de auto. We wilden nog naar het meer krusicko Jezero. Na wat zoeker vonden we het. De wegwijzers zijn in Kroatië niet echt duidelijk. Onderweg zagen we ook nog woningen met kogelvanger erin. Je wordt daar toch wel stil van. Het was inmiddels zo hard gaan regenen en onweren dat we de auto niet uit konden.
Daarna maar weer naar Gospiç gegaan om de rest van de boodschappen te halen. Na de afdaling naar Karlobag teruggereden naar Prizna. Tijdens het avondeten donderde het flink aan de overkant bij het eiland Pag. Het was een mooi schouwspel. We wilden Savonds nog even naar Karlobag om er te lopen. We hadden dat achteraf niet moeten doen. De onweersbui kwam onze kant op. Wat een gigantische buien kunnen ze hier hebben. Het was 20.30 uur pik donker. En een flitsen het leken wel ontploffingen. Toch maar teruggegaan. De weg was net een waterval. We hebben langzaam teruggereden en na een tijdje waren we weer terug. Gelukkig was het even iets minder aan het onweren we konden de auto verlaten. Nu 4 uur later regent het nog steeds aan een stuk hard door. Ik ben benieuwd hoe de weg morgen is.